فیزیوتراپی سکته مغزی
پیشگیری از سکته مغزی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۷

ام اس ، علائم و روش های درمان

ام اس یا مالیتیپل اسکلروز عارضه ای عصبی و التهابی است که طی آن سیستم ایمنی بدن، به غلاف محافظ میلین که پوشاننده ی اعصاب است حمله کرده و منجر به بروز اختلال در عملکرد سیستم عصبی در مغز و نخاع می شود.

این بیماری که با اختلال در ارتباط بین مغز و بدن همراه در میان زنان جوان ۲۰ تا ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد.

اختلالات حرکتی شایع ترین مشخصه ام اس بوده که در برخی افراد حتی منجر به از دست دادن توانایی های شغلی و تحصیلی و حتی استقلال فردی می شود تا جایی که فرد را دچار مشکلات روحی فراوانی از جمله افسردگی شدید می کند.

علائم ام اس در اغلب بیماران برگشت پذیر بوده و در برخی که با آسیب جدی اعصاب همراه است می تواند به صورت یک عارضه غیر قابل بازگشت دیده شود.

نشانه ها و عوارض ام اس در افراد مختلف متفاوت بوده و می تواند از علائم خفیف تا وخیم و از دوره های کوتاه و شدید بیماری تا دوره های طولانی و با پیشرفت تدریجی علائم رخ دهد.

حاملگی، استرس و فشار های روحی، بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری های سیستم گوارشی می توانند منجر به تشدید علائم و عوارض ناشی از این بیماری شوند.

علائم ام اس

• اختلال در حرکت، تعادل و راه رفتن
  • گز گز کردن اندام ها بخصوص دست و پا
  • بی حسی عضلات دست و پا
  • اختلالات روحی همچون افسردگی
  • خستگی مفرط
  • درد و ضعف عضلات
  • اختلال تمرکز
  • اختلال حافظه
  • اختلال در تکلم و بلع
  • اختلال در عملکرد سیستم عصبی
  • واکنش های غیر ارادی
  • گرفتگی و خشکی عضلات
  • عدم هماهنگی اندام ها
  • اختلالات بینایی مانند تاری دید
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع در موارد حاد
  • فلج اندام ها در موارد حاد

روش های درمان و کنترل علائم

• استراحت و کم کردن میزان فعالیت روزانه و استراحت کوتاه در بین فعالیت ها برای جلوگیری از خستگی و تشدید علائم ام اس
  • انجام ورزش های سبک مانند شنا، پیاده روی برای تسکین علائم و انجام فعالیت های کوتاه جمعی برای کاهش علائم روحی بسیار مناسب است.
  • فیزیوتراپی ام اس و تمرین درمانی برای کاهش مشکلات حرکتی، تقویت عضلات ضعیف شده و تسریع بهبودی عوارض ایجاد شده ضروری است.
    متخصص و دکتر فیزیوتراپی ام اس از مدالیته های درمانی مانند منوال تراپی و تمرین درمانی برای بهبود وضعیت حرکتی بیمار و کاهش عوارض ایجاد شده در فرد مبتلا به ام اس استفاده می کند.
    فیزیوتراپی در منزل ام اس یکی از خدمات تخصصی است که تنها باید توسط متخصص فیزیوتراپ انجام بگیرد.
    عوارض جسمی و حرکتی ایجاد شده در مبتلایان به این بیماری سبب ایجاد مشکلات در تعادل و حرکت شده و به همین دلیل این بیماران قادر به مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی نیستند.
    متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما با دانش و تجربه کامل خدمات فیزیوتراپی را به بهترین وجه ممکن به بیماران عزیز ارائه می دهند.

ام اس ، علائم و روش های درمان

• تجویز داروهای ضد افسردگی و مراجعه به روان شناس برای درمان مشکلات روحی ناشی از ام اس که به دلیل عوارض ناشی از آن همچون ضعف حرکتی رخ می دهد می تواند به فرد کمک زیادی کند.
  • تغذیه مناسب و مغذی سرشار از انواع ویتامین ها، میوه و سبزیجات تازه و انواع گوشت های کم چرب و پروتئین برای تقویت عضلات و بازیابی قوای از دست رفته
  • انجام گفتار درمانی برای درمان مشکل تکلم ایجاد شده مفید است.
  • در صورت بروز اختلال در بلع نیز گفتار درمانگر می تواند در بهبود این مشکل کمک زیادی به فرد بیمار کند.

فیزیوتراپیست جانپور

فارغ التحصیل دانشگاه علوم توانبخشی تهران