پیشگیری از سکته مغزی
پیشگیری از سکته مغزی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۷

سندرم پای بیقرار و روش های درمان

سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها شده که با احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و … همراه بوده و فرد را وادار به حرکت دادن پاها می کند.

پاها دچار درد، سوزش، گزگز، فشردگی و تکان های تند می شوند.

در این مقاله به برخی راهکارهای درمانی برای بهبود این عارضه اشاره کرده ایم.

زمان خواب مشخص

زمان خواب منظم در شبانه روز نقش موثری در بهبود سندرم پای بیقرار داشته و میتواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.
زمان خواب مشخص و منظم در اغلب موارد به بهبود مشکلات فرد کمک می کند.

برای داشتن خواب عمیق، میتوانید مقداری دیرتر به رختخواب بروید و صبح ها بیشتر بخوابید.

فعالیت بدنی شدید قبل از خواب نیز میتواند سبب تشدید علائم سندرم پای بیقرار شود.

ورزش روزانه

ورزش متعادل در طول روز سبب بهبود کیفیت خواب در شب می شود.

ورزش سبب کاهش تکان های پا و خواب طولانی تر و عمیق تر در افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار خواهد شد.

البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که ورزش شدید و طولانی بخصوص قبل از خواب، علائم سندرم را تشدید می کند.

ورزش دادن پاها قبل از خواب

انجام کمی حرکات کششی قبل از خواب می تواند مفید واقع گردد.
برای کشش ساق پا، پای چپ خود را کشیده و عقب ببرید و پای راست خود را از زانو کمی خم کرده و جلو بیاورید.
می توانید دستان خود روی ران پای راست خود و یا دیوار قرار دهید.

ماساژ دادن ساق پاها قبل از خواب می تواند علائم سندرم را تخفیف داده و سبب بهبود خواب شود.

تغییر دمای پاها

گرم یا سرد کردن پاها میتواند به تسکین علائم کمک کند.
حمام کردن با آب گرم قبل از خواب سبب آرامش و راحتی خواب و تخفیف علائم سندرم پای بیقرار خواهد شد.

کاهش مصرف کافئین

سعی کنید میزان مصرف مواد غذای کافئین دار همچون قهوه، چای، کاکائو و نوشابه کولا را کاهش دهید چرا که سبب تشدید علائم این اختلال می شود.

آرامش داشته باشید

فشار روحی و جسمی، علائم سندرم پای بیقرار را تشدید می کند.
می توانید قبل از خواب، در یک اتاق کم نور به یک موسیقی آرام گوش دهید.

همچنین می توانید با انجام فعالیت هایی همچون خواندن کتاب و انجام تفریحات خانوادگی به آرامش خود و دوری از استرس کمک کنید.

تلوزیون و موبایل ممنوع

تماشای تلویزیون و یا کار کردن با موبایل و کامپیوتر در ساعات پایانی شب سبب بروز اختلال در روند خواب طبیعی شده و علائم این عارضه را تشدید می کند.

متخصصان توصیه میکنند در اتاق خواب، تلویزیون و یا کامپیوتر قرار داده نشود.

اجتناب از کشیدن سیگار و مصرف الکل

مصرف الکل و سیگار سبب تشدید علائم سندرم پای بیقرار و بروز اختلالات خواب خواهد شد.

جبران کمبود آهن بدن

اشخاص مبتلا به سندرم پای بیقرار از کمبود آهن خون رنج می برند.

دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که حرکات شما را کنترل می کند و بدن برای ساخت دوپامین نیاز به آهن دارد.

 

نویسنده : محمدرضا جانپور متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی